Bel Cantos körresa till Tallin 30.4-3.5.2015

Tidigt på morgonen torsdagen den 30.4 startade körmedlemmarna med personbilar från olika håll i trakten på väg mot Vasa flygfält. Flyget till Helsingfors avgick kl. 8.45 och landade ca en timme senare. Flyget till Tallin avgick först kl. 11.55 och därför fanns det gott om tid att äta på flygfältet. Flyget till Tallin landade kl. 12.25 så det var en mycket kort tur vi fick över Finska viken.

Vid flygfältet möttes vi av en guide som tog oss på en 3h lång tur i Tallin. Vi åkte först till sångestraden och testade akustiken. Vi kände oss som en liten prick på den stora estraden. Det skulle säkert vara en upplevelse att sjunga tillsammans med flere tusen andra och blicka ner över en stor publik. Vi fortsatte till Pirita och kollade in OS-byn för segling. Vid parlamentsbyggnaden steg vi ur bussen och tog en promenad i Gamla stan. Samtidigt fick vi veta lite om hur det är att leva i Estland och de viktigaste händelserna i landets historia. Det är många länder som velat ha makten i Estland. Från Domberget hade vi en fin utsikt över Tallin. Vi vandrade vidare längs Pik Jalg till torget och där fanns det tid för kaffepaus. Folk försvann åt olika håll och upptäckte att det fanns många goda bakverk att satsa på till kaffet. Efter en stund var alla samlade igen och guiden förde oss ut ur Gamla stan till bussen som väntade på att få ta oss till hotellet.

Kl. 16 kom vi till Hotell Park Inn Radisson och checkade in. Allt gick mycket smidigt. Hotellrummen var ovanligt stora och det var skönt att vila en stund innan det var dags för middag på hotellet. Middagen blev en trevlig tillställning med god mat och överraskande program. Eftersom det var Valborgsmässoafton uppvaktades alla damer med en ros av herrarna. Dessutom sjöng de ”Ljuva flicka tag vår hyllning” i stämmor. Herrarnas motto var: ”He e fegt ti öv”. Sången uppskattades av damerna. Sedan fortsatte kören att sjunga några sånger tillsammans.
Efter middagen gick en del ut på kvällspromenad för att sondera terrängen inför morgondagen, dvs vi ville kolla om det var möjligt att gå till Kadriorg konstmuseum. Andra tyckte att det var bättre att satsa på vila för att orka med morgondagen.

Fredagen den 1 maj tog staden emot oss med vackert väder. Det var vi glada för eftersom vi skulle tillbringa mycket av tiden med att strosa runt i stan. Efter frukosten besökte vi Kadriorg konstmuseum. Byggnaden är ett palats som byggdes av Peter den Store till Katarina I. Palatset var imponerade med sina vackra salar. I salarna förevisades utländsk konst. Bel Canto fick tillstånd att sjunga ”En vänlig grönskas rika dräkt”. Museets gäster stannade upp och lyssnade och vi fick pröva på en fin akustik.
Efter besöket spred sig folk till olika delar av staden för shopping, museibesök, lunch, cafébesök mm.

Kl. 16-18 var det körövning på hotellet. Därefter vandrade vi så småningom till Gamla stan för att äta middag på restaurang Peppersack. Vi lät oss väl smaka av maten och bjöds dessutom på underhållning av två fäktande män som ville ha samma vackra flicka.

Lördagen den 2.5 var vädret inte lika gynnsamt. Det regnade en stor del av dagen så man fick hitta på aktiviteter inomhus. Det blev shopping, massage, fotvår, manikyr och naturligtvis café och restaurangbesök. Kl. 15.45 samlades kören i Gustav Adolfi Gumnaasium, Suur-Kloostri 16 där vi skulle öva och senare på kvällen ge konsert. I salen fanns också en gammal orgel. Kl. 18.00 inleddes konserten med att Dan spelade Ein Orgel Stuck fur eine Uhr av Mozart. Sedan fortsatte kören med ett omväxlande program med bl. a Sibelius’ Sydämeni laulu, Griegs Våren, Kedrovs Otche Nash, Pearsalls Lay a garland och Miskinis’ Angelis suis Deus. Se program Bilaga 1. Publiken var inte så stor men naggande god. Vi fick spontana kommentarer under konserten av ett finländskt par. Vi var också mycket tacksamma för vår supporterskara som denna gång bestod av Charles och Torvald. Ni bidrog till att höja publikens antal.
Efter konserten var det middag kl. 20 på restaurang Kaerajaan vid Raekoja plats. Det bjöds på trerätters middag i trevlig miljö. Maten var god och dryckerna likaså. Det blev en avslappnad kväll tillsammans med trevliga mänskor. Mellan verserna hölls spontana tal av bl.a. Dan som tackade för konserten. Johanna och Tom tackade Dan och Mats för all tid de hade satt ner på att få ihop körresan. Planeringen startade med Prag, vidare till Paris och Köpenhamn och landade slutligen i Tallin. Som tack fick dirigent och ordförande varsin fluga i trä, alltså en fluga till kostymen.

Söndagen den 3.5 var det tidig frukost eftersom vi skulle delta i den finska högmässan kl.10.00. Vi checkade ut från hotellet och bussen tog oss till muren utanför Gamla stan därifrån vi promenerade till Pyhän Mikaelin kirkko, Ruutli 9. Vi hann öva några sånger innan Järvenpään naiskuoro var i tur att öva. Vi var alltså två körer som deltog med sång i högmässan. Bel Canto sjöng Kyrie av Söderman, Matkamiehen virsi av Hannikainen, Agnus Dei av Webber och Alleluia av Manuel. Vi fortsatte direkt till flygfältet efter högmässan. Vi hann äta lunch innan flyget till Helsingfors lyfte. Några åkte vidare direkt till Vasa och andra åkte först kl. 18.15 eftersom alla inte fick plats på samma flyg.

Nu har vi en resa till att minnas. Tack för musiken och gemenskapen.