Bel Cantos resa till Polen

Lördagen den 28 april avreste kammarkören Bel Canto med 28 medlemmar och 4 supportrar till Gdansk i Polen. Det blev en tidig avfärd från Kronoby eftersom flyget gick redan kl 5.25. Trots den tidiga timmen var körmedlemmarna på gott humör. Vi mellanlandade i Helsingfors därifrån nästa flyg skulle gå kl 8.35 till Gdansk men pga att en grupp var försenad till flyget måste vi vänta ca 30 min. innan det blev dags för avfärd.
Gdansk tog emot oss med härligt vårväder. Vi åkte direkt till vårt hotell med buss. Dan hade varit på rekognoseringstur före vår resa och valt ut ett fint hotell, Hotel Mercure, som låg i utkanten av gamla stan. Fin standard, god hotellfrukost och promenadavstånd till stan. Mycket lyckat val! Genast efter ankomsten åt vi en tre rätters lunch på hotellet. Det bjöds på lax, griskött eller broiler. Maten smakade bra och servicen var god.
Efter lunch fanns det tid för vila innan bussen avgick kl 14.00 till Jastrzebia Góra som ligger ca 90 km väster om Gdansk. Trots att det inte var så långt tog det ändå nästan 2 h att komma dit eftersom man körde genom flere byar och små städer. Jastrzebia Góra ligger vid kusten och är en turiststad som blommar upp till sommaren när semesterfirarna anländer.
The Church of Jastrzebia Góra låg uppe på en kulle. Kyrkan var en stor stenkyrka som hörde ihop med ett kloster. När vi kom fram mötte en gammal klosterbroder oss med radband i hand. Han visade in oss i klostret där vi skulle sjunga upp eftersom det pågick en vigsel i kyrkan. Vi hann också sjunga en stund i kyrkan och pröva på akustiken. Från våra tidigare körresor har vi lärt oss att det är kallt i kyrkorna och  så var det också här. Det gäller att ha på sig lager på lager för att klara konserten. Innan det var dags att uppträda blev vi bjudna på utsökta kakor och kaffe eller te. Vi lät oss väl smaka! Sen var det tid att byta om till konsertkläder som för damernas del bestod av marimekkokjol och svart långärmad t-skjorta och för herrarnas del av svart kostym, vit skjorta och svart fluga. Vi hade tillgång till några sovrum i klostret och konstaterade att det var mycket spartanskt.
När vi kom till kyrkan igen pågick det en mässa så vi fick vänta på att komma in. Vår konsert var utannonserad till kl 18.30. Konserten inleddes med att Dan spelade två orgelstycken: Intrada av Erik Lundkvist och Ave Maria av Johann Sebastian Bach. Kören fortsatte med sitt program och sjöng bl a Otche Nash av Nikolaj Kedrov, Bogoroditsye av Sergei Rachmaninov, Lay a garland av Robert Pearsall. Se bilaga 1 för övrigt program. Publiken, som bestod av ca 60 personer, levde med i musiken och verkade att njuta av konserten. Efter konserten avtackades dirigenten och solisterna med blommor. Alla i kören fick en bok med natur-fotografier från Jastrzebia Góra. Prästen höll ett tal på tyska där han tackade oss och sa att han tyckte att vi sjöng så fint så han ville gärna se oss i himlen. Han tyckte dessutom att vi kunde sjunga ett extra nummer. Det blev Matkamiehen virsi av Ilmari Hannikainen. Efter konserten åt vi middag på en restaurang i närheten och sen var det dags att åka hem i mörkret. Vi var framme vid hotellet vid 23-tiden. Det hade varit en lång och innehållsrik dag.

Söndagen den 29 april började vi dagen med ett fantastiskt morgonmål. Bordet var dukat med många läckerheter och det var bara att välja. Det svåraste var att se till så att inte besticken försvann. Serveringspersonalen var nämligen mycket snabba att plocka bort när de trodde att man ätit klart.
Förmiddagen var fri för stövtåg och shopping. Många vandrade i väg till gamla delen av Gdansk, som också kallas bärnstenens huvudstad. Längs Mariacka-gatan kunde man beundra bärnstenssmycken av olika slag vid juvelernas verkstäder och gallerier. De flesta besökte Sankta Mariakyrkan som är den största tegelkyrkan i Europa. En av kyrkans sevärdheter är det astronomiska uret från 1400-talet. Det visar bl a timmar, dagar, datum för rörliga helgdagar och månskenet. Dlugi Targ (Långa torget) var en populär plats att ströva på. Här var det många som satte sig ner vid någon av de många uteserveringarna som kantade torget. Dlugi Targ är omgivet av utsmyckade renässanshus och med Neptunusfontänen  i centrum. Dlugi Targ anses vara ett av Europas vackraste torg.
Kl 12.45 hade kören träff på hotellet för uppsjungning inför konserten. Sedan vandrade vi i väg till St Nicholas Church där vi hade konsert kl 14.30. Dan inledde konserten med ett orgelstycke, Toccata F (BWV 540) av Johann Sebastian Bach. Det fanns inte möjlighet att kolla in akustiken före konserten pga av annat program som hölls i kyrkan så det var en ny upplevelse för körmedlemmarna att inleda med första sången, Gud var mig nådig av Camille Saint-Saëns, och inte veta hur sången fungerade i kyrkorummet. Spännande! Därefter fortsatte vi med Det är vackrast när det skymmer av Kaj-Erik Gustafsson. Bel Cantos konsert ingick i en konsertserie i Gdansk och därför hade vi en professionell presentatör som på polska berättade för publiken om varje sång och kompositör. När han tystnade visste vi att det var dags att sjunga igen. Publiken bestod av ca 110 personer. Se bilaga 2 för övrigt program.
Efter konserten gick vi tillbaka till hotellet för att byta om från konsertklädseln. Kl 16.15 var det avfärd med buss till Hel, en smal landtunga som sträcker sig ut i havet i många kilometer. När vi efter ca en timmes körning svängde av utåt havet märkte man tydligt att det var ett tursitområde. Större och mindre campingplatser kantade vägen och stranden. Vi körde ut till udden av Hel men kunde inte komma ända fram till havet med buss. För att hinna i tid till middagen var det bara att svänga om och köra tillbaka några kilometer. Vi anlände till Hotel Bryza vid 18-tiden. Hotellet låg vid havet och vi hade en fantastisk utsikt mot havet från matsalen som låg på andra våningen. Vi blev serverade en fyrarätters middag. Vi njöt av god mat, vacker utsikt och trevligt sällskap. När det var dags att åka till vårt hotell i Gdansk föreslog någon att vi kunde komma tillbaka hit på körläger. Tillbaka på hotellet igen konstaterade vi att dagen hade varit innehållsrik och trevlig.

Måndagen den 30 april inleddes dagen igen med ett fantastiskt morgonmål. Därefter var förmiddagen ledig för egna utforskningar av staden och dess omgivningar. Kl 14.30 samlades vi för avfärd till Malbork Castle, som är Europas största tegelbyggnad och världens största slott. Vi anlände dit vid 16-tiden. Det var ett imponerande slott som tog emot oss. Vi hade ca en timme på oss för kaffe eller mat innan vi skulle delta i en guidad rundtur inne på slottsgården och slottet. Vi hade en duktig guide som berättade om riddarna som bott på slottet, om olika tider i slottets historia och finesser som funnits redan för länge sedan, bl a värmesystem och toalett. Matransonen för en riddare vid varje måltid var 2 kg kött och dessutom grönsaker. Efter maten samlades man i rekreationsrummet för att spela kortspel och schack. Inne i ett av rummen där man hållit viktiga rådslag sjöng vi bl.a.Gud var mig nådig, Pater Noster och Det är vackrast när det skymmer. Akustiken var fantastisk! Akustiken var gjord så att ingen avlyssning kunde ske från utsidan av rummet. Malbork Castle finns med på Unescos lista över världsarv. Slottet bombades 1945 under andra världskriget men har byggts upp i snabb takt. Ännu återstår restaureringsarbeten.
Ute på borggården sjöng vi Vintern rasat innan det var dags att söka sig ner till slottets restaurang Piwniczka som fanns i ett källarvalv. Vi förflyttade oss till ett annat tidevarv när vi steg in i restaurangen. Stenväggar, bastanta träbord och bänkar hörde till inredningen. Maten som serverades passade in i stilen. Det blev en fyrarätters middag som åts med god aptit. Middagen bestod av grekisk sallad, klar soppa, grillspett med ugnsstekt potatis och tre olika sallader. Till efterrätt serverades glass med chokladsås och kaffe. Under middagen avtackades Dan och vår ordförande Andreas för den tid de satt ner på att arrangera den här resan för kören. Alla arrangemang hade fungerat perfekt! Det är en förmån att få ha så duktiga ledare och det uppskattades av körmedlemmarna.
Efter middagen följde dagens mest spännande programpunkt dvs Light &Sound performance. Ingen visste vad det skulle innebära så det var bara att vänta och se till kl 21.30 då vi blev insläppta på slottsgården. Det var alldeles mörkt ute. Vi stod tillsammans med många andra och väntade på att föreställningen skulle börja. En man inledde med att i snabb takt tala polska och det betydde att vi från första stund inte förstod något. Ljus och ljudeffekter avlöste varandra. Vi förflyttade oss från den yttre slottsgården till den inre och såg ibland en riddare/munk gå förbi i en gång. Det var bara att låta fantasin flöda och tänka ut vad det handlade om. Ett antal skrattanfall avlöste varandra under föreställningen när vi inte förstod något och inte hade någon möjlighet att ta oss därifrån. Föreställningen tog ca 1 h och den sena kvällen gjorde att det var mycket kallt eller att vi hade för lite kläder på oss. Vi skrattade gott åt upplevelsen när vi väl var inne i bussen igen. Vi kom tillbaka till hotellet igen ca 23.30.

Tisdagen den 1 maj var det dags för hemresa. Det blev tidig uppstigning för dem som ville njuta en sista gång av hotellets frukostbord. Kl 7.50 avgick bussen från hotellet till flygfältet som låg ca 30 min. från stan. Det tog sin tid innan alla checkat in och gått genom passkontrollen. När det var dags för tax-free shopping var tiden slut och Lisbeth fick börja jaga oss som ännu stod i kassakön. Det blev bråttom men till all tur hann alla med på flyget. Det blev mellanlandning igen i Helsingfors och efter ett par timmar var det dags att flyga vidare. Allt gick bra och vi landade enligt tidtabellen kl 17.45 i Kronoby. Vi hade igen fått vara med om en intressant och givande körresa.